الرائدة عائشة الأصفر

تاريخ التحديث: مارس 12

رائدة وخبيرة في مجال الحركة الكشفية


عائشة الاصفر هي اول امرأة تقود الطائرة في ليبيا، تحصلت على رخصة اجازة طيار خاص في يونيو 1974 وشاركت في افتتاح مطار طرابلس على رأس سرب استعراضي كما شاركت في أول دفعة للمقاومة الشعبية في معهد جميلة الارزملي في طرابلس 1972.

هي من مؤسسات حركة زهرات الكشافة في الجنوب الليبي ومن رائدات النهضة النسائية بليبيا في اول السبعينيات.

عائشة هي أيضاً كاتبة وقد أصدرت خمس رويات.


هده الانجازات وخاصة كونهارائدة في مجال الطيران في فترة مبكرة قد غيرت نطرة المجتمع للمراة وأثبتت أن التغيير يأتي من الداخل وان المراة الليبية مؤهلة للنهضة.


تمّ تكريمها من الدولة بمنحها وسامين، الريادة في مجال الطيران وووسام العمل الشعبي عام 1989.


Aisha Alasphar


Aisha Alasphar earned her private pilot’s license in the mid-1970s and went on to become a TV and radio presenter, an activist and an author. She founded the Zahart Scouts movement in Southern Libya, published five novels and received numerous prizes in Libya for her writing.


“Women should push to guarantee their rights in the constitution, and this can be achieved by seeking the support and expertise of legal female advisors and lawyers in Libya.”



العنوان: سبها

البريد الإلكتروني: aish.lsfr@yahoo.com

رقم الهاتف: 218925356131+




  • YouTube

© ٢٠١٩، جميع الحقوق محفوظة لحملة تحالف رائدات ليبيا.

The Coalition of Libyan Women Pioneers emerged from the You-Are-A-Pioneer Programme with partnership with 8 Libyan civil society organisations working on the field of women's empowerment.